De HEMA blunder (en oplossing)

De HEMA is zoekende. Al 5 jaar uitgeroepen tot het meest onmisbare merk van Nederland, maar omzet en marges staan desalniettemin al jaren onder druk. Er kan naar de crisis worden gewezen maar de structurele oorzaak is de verschuiving naar online shopping. Inmiddels kopen al 11 miljoen Nederlanders online. Qua omzet zijn we nog maar net begonnen.

De HEMA zoekt naarstig naar oplossingen voor de omzetdaling. Nadruk op food is een keuze, dankzij goedkope ontbijtjes staan klanten in alle vroegte al voor de deur. Daarnaast zoekt de HEMA, vanuit merkbesef, naar kansen tot diversificatie. HEMA-verzekeringen zijn al verzonnen, gevolgd door telefoonkaarten en notarisproducten. Het heeft meer weg van een brainstormsessie dan van een zinnige strategische koers.

De enige juiste strategische keuze ligt zo voor de hand. Maar soms staat iets zo levensgroot voor je dat je het niet kan zien. Vandaar dat ik het maar even aanreik.

Hallo HEMA, jullie zijn als #1 merk in potentie DE plek waar mensen meteen heengaan als ze online gaan shoppen. Het aanbod is ook geen hersenkraker: alle HEMA producten. Niet meer, niet minder. Op een overzichtelijke prettige wijze aangeboden. Met het HEMA gevoel. Dat wat in de winkels zo goed lukt kan online ook lukken.

De normaalste online zaak van de wereld
Online shopping is allang geen zaak meer van Googlen en browsen langs leuke winkeltjes. De winner takes all. Mensen gaan direct naar een grote site en bestellen daar hun producten. De grote randvoorwaarde om die positie te kunnen innemen is een sterk merk. In Nederland heten de huidige winnaars bol.com en Wehkamp. Het zou toch de normaalste zaak van de wereld zijn als HEMA.nl daar bijhoort? De normaalste online zaak van de wereld dus.

Dat vraagt wel om een bestuur dat dit snapt. Dat 1 keuze durft te maken: online first. In alles. Online is uiteraard elk product verkrijgbaar. En beschikbaar, dus op voorraad. Verzenden is boven 20,- gratis (net als bij bol.com) i.p.v. boven 75,-.* In winkels wordt voortdurend verwezen naar hema.nl. En last but not least: alle reclamecampagnes draaien om HEMA.nl. Met een verdriedubbeld reclamebudget in de komende paar jaar om de achterstand in te halen. En vergeet die diversificatieflauwekul. Focus mensen, focus.

Doe dit en dan komt het goed.

Echt! HEMA!

PS Ik wilde CEO Ronald van Zetten via Linked-in attenderen op deze bijdrage maar ik kan hem daar niet vinden…

* Een lezer attendeerde me erop dat hij recentelijk geen verzendkosten hoefde te betalen bij een bestelling van 11,95. Als bezorgen nu inderdaad gratis is, lijkt me dit een mooie stap en een goed moment om daar met een grote campagne op te wijzen. En deze pagina moet dan even worden aangepast.